Widzę, słyszę, czuję, dotykam, smakuję i opisuję…Podsumowanie projektu edukacyjnego pt. Smaki i zapachy w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza.

W środę 8 stycznia 2020 r. miała miejsce prezentacja zrealizowanego przez II KLO projektu edukacyjnego na podstawie epopei Adama Mickiewicza. Uczniowie zebrali informacje dotyczące ubrań, przedmiotów, zapachów, kolorów, muzyki i jedzenia w „Panu Tadeuszu”. Podczas szkolnej sesji naukowej zaprezentowali wybrane tematy oraz  opowiadanie, list, opis, rozmowę i fragment książki kucharskiej.

Na forum klasy zaprezentowało się sześć zespołów przedstawiając efekty swojej pracy. Jedna
z grup wprowadziła nas w świat kolorów, które w sugestywny sposób opisują nadniemeńską przestrzeń. Następnie poznaliśmy zapachy wpisujące się w ówczesny styl życia szlachty. Aromat kawy mieszał się z wonią kwitnących kwiatów i ziół z ogródka Zosi oraz zapachem perfum Telimeny. Uczniowie  opowiedzieli też o strojach i przedmiotach stanowiących istotne elementy ówczesnego świata. Kolejny zespół przeniósł nas w świat dźwięków. Usłyszeliśmy między innymi Koncert Wojskiego oraz dowiedzieliśmy się, jak muzyka może pozytywnie zmienić człowieka. Było również bardzo smacznie. Jedna z grup odkryła przed nami całe bogactwo smaków potraw spożywanych przez mieszkańców Soplicowa. Poznaliśmy przepisy na staropolskie dania i niecodzienne połączenia smaków. Uczniowie wzbogacili swoje wystąpienia plakatami. Na końcu odbyła się degustacja bigosu
i „soplicowskich” wędlin.

W moim odczuciu uczniowie byli zadowoleni z efektów swojej pracy. Grupy wykonały wszystkie zadania pracując wspólnie lub dzieląc się na podgrupy, które miały określone obowiązki. Każdy zespół  miał swojego lidera.

Moja rola jako nauczyciela ograniczyła się do roli widza, a uczniowie stali się kreatorami lekcji. W skali ocen szkolnych, było bardzo dobrze, momentami celująco.

Koordynator projektu

Marzanna Łuczak