Projekt edukacyjny uczniów 2B – cz. 1
Smaki i zapachy w „Panu Tadeuszu” – część 1
„Pan Tadeusz” A. Mickiewicza jako epopeja narodowa znalazła na stałe miejsce w kanonie wielkiej literatury polskiej. Przez krytyków „Pan Tadeusz” uważny jest za najwspanialsze dzieło wieszcza literackiego.
Oprócz opinii specjalistów A. Mickiewicza warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym dla młodych XXI wieku jest lektura naszej epopei narodowej. Czy jest to tylko jedna z zakurzonych książek w pięknej oprawie, nad którą zachwytu bezskutecznie oczekują od uczniów poloniści? Czy młodzi potrafią znaleźć coś dla siebie w XIX-wiecznym eposie? Może wrażenia niektórych uczniów po przeczytaniu tego eposu są adekwatne do słów Gombrowicza: „Jak zachwyca, kiedy nie zachwyca”.
Sądzimy jednak, że warto spojrzeć na tę książkę zupełnie inaczej. Nie wszystko w niej musi nas zachwycać, ale każdy może znaleźć tam treści dla siebie.
Spróbujemy na podstawie własnych wrażeń i przemyśleń przedstawić to, co zaintrygowało nas w „Panu Tadeuszu” i mamy nadzieję, że skłoni to choć niektórych czytelników do odkurzenia wyblakłych stronic naszej epopei narodowej.
CZĘŚĆ DRUGA JUŻ 26 stycznia